Det raser rundt det sosiale mediet Facebook. Dette er en følger av nyhetene som har kommet frem de siste dager.

Til CNBC sier analyseekspert Mitch Steves fra RNC Capital Market at blockchainteknologi kan gi makten over deres personlige data tilbake til brukerne på sosiale medier. Han hevder det kan gjøre hvordan persondata brukes mer transparent, selv om det ikke direkte kan hindre at det brukes ulovlig eller feil.

Bakgrunn:

Selskapet Cambridge Analytica har samlet inn og brukt persondata fra millioner av Facebook-brukere for å selge tjenester til profilerte kunder, deriblant Trumps valgkampanje. Facebook er etterhvert blitt en enorm markedsplass for Big Data, men foreløpig har brukere trodd at deres personopplysninger har blitt behandlet konfidensielt ovenfor eksterne selskaper og personer. Facebook bruker personopplysninger til å tilpasse reklame og annonser, men nå viser det seg at det eksterne selskapet Cambridge Analytica har brukt personopplysninger for egen vinning.

Personlighetstesten med navn “thisisyourdigitallife” ble lansert som app. Brukere fikk betalt av Cambridge Analytica for å ta testen. For å ta testen har brukerne godtatt en rekke vilkår hvor selskapet har kunnet samle inn data fra brukernes Facebook. Det som sjokkerer i saken er at det ikke bare er personene som har tatt testen og godtatt vilkår selskapet har samlet informasjon om. Også alle deres venner på den sosiale plattformen har blitt offer for datainnsamlingen. Dette inkluderer opp mot 50 millioner amerikanere. I vilkårene godtok brukerne at appen samlet inn persondata for akademisk bruk, som Facebook godtar, men ikke for kommersiell bruk. Alle deres venner ble ikke spurt om tillatelse, selv om det ble samlet inn persondata om dem. Dataen har vært brukt for å lage psykologiske profiler av personer uten deres visshet om det.

Tidligere har Cambridge Analytica i all hovedsak solgt sine psykologiske profiler til reklameselskaper. Nå viser det seg også at de har solgt psykologiske profiler for opp mot 50 millioner amerikanske velgere til Trump-kampanjen. Dette gjorde det mulig for valgkampmaskineriet å rette svært personlige annonser til detaljerte psykoligiske profilgrupper. Til tross for å ha vært klar over misbruk av persondata har ikke Facebook informert brukerne som har blitt utsatt for det.

 

Mitch mener Facebookskandalen kan være gode nyheter for blockchainteknologi isolert sett.

Skandalen har kostet Facebook hundrevis av milliarder i aksjeverdi. Verdien på selskapet har rast etter nyhetene ble kjent. Aksjekursen har falt fra 185 dollar fredag 16. mars til 164 dollar i skrivende stund. Det er et enormt tap i verdi for den ellers relativt stabile aksjen.

Faksimile: Nordnet.no

Til CNBC forklarer han hvordan blockchain kan fungere på sosiale medier:

“In the future, someone like yourself no longer has to give their photos to Facebook… Instead, you could just share that photo specifically with people, and then you’d be able to track it and make sure it’s not shared with someone who gets access to your information.”

Han presiserer at dersom all informasjon gikk inn på en blockchain er det kun den enkelte brukeren som kan endre dette og det muliggjør å holde øye med informasjonen og hvordan den utveksles og brukes. Det kan føre til mer transparens i sosiale medier, og gjøre at brukeren sitter på makten over deres sensitive data og brukeropplysninger.

Han tror det er fremtiden for sosiale medier, og at Facebookskandalen er med på å fremskynde det.

Steves mener at blockchainteknologi og kryptovaluta vil bli en stor industri i fremtiden. Til CNBC sier han at han tror blockchainindustrien kan bli en 10 billiarders(Red.anm. dollar)-industri innen femten år. Dette er fordi teknologien muliggjør forbedringer på mange plan, og i mange sektorer.

I skjølvannet av skandalen rundt Facebook har også andre uttalt seg i retning blockchainteknologi.

Susan Och fra tenketanken New America sier;

“Big tech and the centralized control isn’t working,”

Videre sier Och;

“This is why distributed ledger technology is taking off,”

Leave a comment