Ifølge en nylig oppdatering av Google sitt regelverk for annonsering vil det bli forbudt med reklame for kryptovaluta og relaterte ting gjennom den enorme annonseringstjenesten AdWords.

Google er en dominerende aktør på annonsering på nett. De fleste kommersielle nettsteder med annonsering har – eller bruker – annonsetjenester fra Google.

Kryptovaluta-relaterte selskaper møter nå stor motstand i annonsemarkedet. Facebook gikk nylig ut og oppdaterte vilkårene sine for annonsering, hvor tilbydere av finansielle tjenester knyttet mot kryptovaluta, ikke lenger får annonsere. Nå møter aktørene også motstand fra Google.

Oppdateringen i vilkårene til Google kommer etter massiv klagestorm på deres supportforum for annonsering hvor flere kryptoaktører klager på drastisk nedgang i antall treff på deres annonser. Til tross for klagingen hevded Google at ingen endringer var gjort i deres forhold mot kryptovaluta og ICOs på annonsefronten.

Nå kommer det andre signaler fra Google.

I deres nye regler heter det at ingen annonsering for kryptovaluta – dette inkluderer ICOs, wallettjenester og exchanges – vil bli tillat. Dette sier Scott Spencer fra AdWords til CNBC, onsdag.

Meldingene fra Google kommer i etterkant av at Facebook i januar gjorde det klart at de strammet kraftig inn på annonsering for kryptovaluta, ICOs og relaterte ting.

Det er ikke bare private aktører som strammer grepet rundt annonsering for kryptovaluta. Også Kina innførte nylig et forbud på å annonsere for kryptovaluta og relaterte tjenester på kinesiske nettsteder.

 

Leave a comment